Påagtet og upåagtet faglighed...

Opgave om det påagtede og det upåagtede i mit praktikforløb.

Jeg er i praktik på botilbuddet Nordhøj. (Forkortelse NH i opgaven).



I min praktik står jeg ofte overfor upåagtede situationer, hvor jeg må bruge mig selv som et redskab og føle mig lidt frem til hvad der virker. Selvfølgelig ud fra den pædagogiske viden jeg har tillært mig, som tilgange, metoder og filosofier. Dette er påagtet.


På NH er der f.eks. planlagt tirsdags aktivitet med de unge som er påagtet, men alt det der sker mens aktiviteten er i gang og samspillet mellem pædagogen og de unge er ofte upåagtet. På NH er der også stor brug for struktur og rammesætning for, at gøre det nemmere for de unge at navigere i hverdagen. Dette er også påagtet. Men før en struktur og en rammesætning kan blive påagtet, har der vel været et upåagtet rum, hvor der er blevet afprøvet forskellige strategier, for at finde frem til en god tilgang. En relation starter ofte også med noget der er upåagtet. En relation bliver bygget på en masse små ting, som sker mellem mennesker uden der bliver lagt mærke til det. Det kan være en berøring, et smil eller en spontan ting som "bare lige sker".

Jeg tænker at det der er upåagtet ofte spiller en ligeså stor rolle som det der er påagtet.

Kommentarer

  1. Hej Diana. Rigtige fine refleksioner om forholdet mellem de to gensidig afhængige størrelser. Det kunne være spændende at forfølge refleksionen omkring, det bevidste over for det ubevidste i relationer, om der her er tale om noget andet end påagtelse, da der er noget der på sin vis kræver en validering - det gør det heldigvis ikke altid i mødet mellem mennesker - hvad tænker du om dette? mvh Mette

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Gentle teaching – en filosofi og et menneskesyn.

Forældresamarbejdet i de gode eksempler